Alla inlägg under juli 2007

Av Johanna - 31 juli 2007 15:32

Det blir nog inte så mkt bloggandes nu. Min dator är trasig och på reparation just nu.  Sen ska jag på augustibuller i helgen och helgen efter det blir det Way out west. Får göra massinlägg sen då. Håll tummarna för att datoroperationen inte blir allt för dyr.

Av Johanna - 26 juli 2007 14:29

Var hos M igår med några kompisar och grillade. M hade kommit på den fiffiga idén att alla skulle väga in sig och väga ut sig. Jag vägde väl 5 kg förmycket när jag kom och 6 kg förmycket när jag gick. Jaha, jaja. Jag brukar inte vara så brydd men om man dessutom lägger till att någon för några veckor sedan frågade om jag var med barn...


Det var kanske allt det här som fick mig att försöka ge mig på min yogaserie igen. Men det var kanske mer att jag igår hos M träffade en ny mycket trevlig bekantskap E. Hon höll också på med yoga (äh, hon höll på en massa) så vi började göra lite ställningar, jämföra. Varken hon eller jag hade yogat på ett tag så man var ju tvungen att kolla vad man kunde. Jag kan fortfarande sitta i full lotus, tack snälla kropp. 


Jag har ju alltid haft problem med att gå upp i brygga och jag fuskbrygger lite ;) Men igår så när jag skulle visa min fuskbrygga - när man står på huvudet och inte har huvudet i luften - så kunde jag helt plötsligt stå i full brygga. Hur det gick till vet jag inte för jag har inte tränat något på evigheter men där stod jag i alla fall. Drack starköl till maten - det kanske var den...


Idag var jag i alla fall lite inspirerad och tänkte att nu bannemej ska jag köra serien och se vad jag kan... Kom inte så långt men jag har i alla fall svettats en del men tillslut började jag skaka och fick sån vätskebrist så det var omöjligt att fortsätta. Det var nog också starkölen saom fick mig att reagera så här... 

Av Johanna - 26 juli 2007 14:27

Jag bor på 6:e våningen och har en självsådd maskros i min blomlåda :)

Av Johanna - 23 juli 2007 21:28

Fr v: Monkey - Apa i betong. Kräftis; Handdocka i skumgummi. Bambi: Jättehärlig, rätt stor, plastkula som man skakar på så snöar det konfetti i fina färger. 

Av Johanna - 23 juli 2007 20:50

För andra året i rad åkte jag och två assistenter till med min brukare till Öland på målarkurs. Det har varit så hiskeligt roligt. Fint väder nästan varje dag vilket var trevligt, skrattanfall 15 gånger om dagen, oftast god mat, ibland äcklig mat och en del onyttig mat också. 


Öländska kroppkakor, ett exempel på onyttig och äclig mat:

 

Kroppkakorna serverades med lingon och en stor skvätt flott som synes på bilden. I o f s så åt ju inte jag denna rätt så jag ska väl egentligen inte uttala mig om hur det smakade men jag litar på mina arbetskamraters ord. Jag är mäkta förundrad över hur man kan göra mat som ser sjuk ut - hur kan det bli värsta traditionen?  


Målade gjorde vi i stora lador med bra ljus (beroende på vart man står men man kan ju alltid flytta på sig) där man verkligen får chansen att måla stort och expressivt om man känner för det - skvätta färg utan att paja något, om man nu inte skvätter iväg så att man stänker på någon annan då...Jag måste verkligen säga att jag har ett underbart jobb. Det är så otroligt utvecklande att få göra såna här saker. Målade en hel del detta år så i höst har jag kanske något att ställa ut. 


Ett målat ansikte:  

 

Det här är ett ansikte jag målade under veckan. Det är akryl och kol jag har arbetat med, bland annat. 


Själva Öland i sig är rätt fint också:

 

Av Johanna - 23 juli 2007 19:17

Solenostemon scutellariodes 'Masterblend Rainbow': De här palettbladen har jag sått upp själv från frö, mycket enkelt och det här verkar vara en tålig växt. Klart föll jag för den för att den har ett så härligt färgsprak!


Pelsrgonium graveolens 'Dr Westerlund': Jag har aldrig sett en Dr Westerlund i blomning förut. Men nu blommar min!


Lathyrus odoratus: Något jag heller aldrig tidigare lyckats med är att få luktärtorna att blomma. Men nu så. Matchar Westerlund rätt bra tycker jag.

Av Johanna - 23 juli 2007 18:59

Det var ca en månad sedan jag fick hem mina hoyor och fotade min kollektion. De har nu utvecklats... lite.


H. carnosa: Den här rackaren har växt mest. Två nya blad och en pinne (harkel, jag har inte utökat mitt ordförråd med facktermer än) med ytterligare blad på gång. Den är på väg att smita iväg och måste nog få något att stödja sig på... om jag inte ska ha den som ampel. Kan inte bestämma mig riktigt.


H. carnosa 'Katta': Det här är en vanlig carnosa men jag kallar den för Katta så att jag ska kunna hålla isär dem lite. Katta har gjort två nya rätt mörka blad, ser ni där till vänster i bild?


H. carnosa 'Exotica': Två nya råsaktiga blad, ca klockan 12 i bilden och en liten pinne med nånting på gång på. Jag älskar verkligen den här hoyan, den har så otroligt fina blad. Man blir ruskigt glad när det kommer flera :)


H. pubicalyx 'Pink Silver': Två nya stora blad - Go Pinken! Go Pinken! Det här ska vara en snabbväxande sak som snabbt ska komma igång med blommningen. Längta, längta, längta.

Jag har ju en hoyaälskling till som inte fick vara med på bild och det är ariadna. Ariadna har faktiskt inte gjort särskilt mycket mer än att vrida på sina redan befintliga stora fina blad. Men en liten knöl har hon faktiskt gjort men det blev liksom lite för nördigt att lägga in en bild på en knöl som är typ 2x3mm stor. Har ju ingen bra kamera heller så jag kan inte komma så nära så att den lilla knölen öht skulle synas på bild. Men nästa hoya kollektion kommer i augusti, om det inte hänt något mycket spektakulärt sedan dess, och då kanske Ariadnan får vara med.

Av Johanna - 22 juli 2007 00:13

jag  är hemma nu! öland var nice. mycket målat. ska visa sen. men nu är jag för trött.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards