Alla inlägg under augusti 2007

Av Johanna - 30 augusti 2007 23:00

Jag har hort att det ar kallt i svearike. Jag ar orolig for mina pellisar pa balkongen. Men jag ar snart hemma sa de kanske klarar sig. Men det kanns lite jobbigt att behova aka hem till frost.


 Nu ar jag en fullandad ackelturist - vaknade med vatskefyllda blasor pa hela overkroppen som bara vatskade sig mer och mer hela dagen. Nu vill allt skinn ramla bort. Det ar ackligt. Bla.


Hela veckan har jag spenderat med min bok "Samhallsproblem". Har varit mycket intressant lasning om makt, arbetspolitik, bostadspolitik, knark och annat.


Av Johanna - 29 augusti 2007 22:38

Varmeboljan fortsatter och jag har gatt fran rasa till en mer brun farg - med fina blasor pa magen. Kanner mig sa tontig - jakla turistcharterackelpeckel-look.


Vi var ju ute pa sjon igar. Det var en skruttigt pitoresk bat med ett gang typiska turister pa. Mycket  bleka karlekspar som skulle fotas i foren pa baten. Lite trottsamt. Men de som ordnade batturen - vilka killar. Lite halvfeta greker som forst gar och bjuder oss pa farsk saltad gurka - gott. Sen kommer de minuten efter med en termos med hemgjort vin i - gott ocksa! Tillaggas kan val att klockan var runt 10.00 pa morgonen. Vi stannar mellan turkiet och samos for badning. Det visade sig att det var 5-6 meter djupt och man sag till botten... Jag horde lite fel pa infomotet nar jag tyckte hon sade 36. Men hon var en forsvenskad norska sa det kanske var darfor.


Sen kom vi till stranden som Gud glomt att han hade gjort. Det var skruttiga parasoll som var lite sonderblasta, ett traskjul som i at i som var gjort av drivved... men ett jattefint litet kapell som var hur fixat som helst. Manga som aker och jobbar pa samos aker just till denna strand for att ha semester - det gar bara att ta sig dit med bat sa man far val vara ifred (utom pa tisdagar da apollo har sina turer) och sa ar det for langt att aka hem till Athen... eller var de nu kommer ifran. Men det ar viktigt att halla den lilla religiosa platsen tjusig - lite lustigas kontraster for en ateist som mig. Mannen som ordnade resan tutade i oss massa vin och potatissallad. Och jag at en hel zucchini.


Efter ett tag kommer tva stycken yachtar och lagger till. Vi spionerar pa overklassen och funderar mycket over hur de har det ombord. De har valdigt mystiska flaggor som vi inte forstar ngt av. Vi fragar kaptenen pa varan bat och han gor tummen ner bara. Nar vi sedan lamnade stranden med baten kommer kocken och kaptenen fram till oss och bertattar att de jobbat for en av yachtagarna som tydligen handlar med olja och han var ett "very very big asshole". Vad flaggan betyder far vi icke reda pa.


Har sett de finaste pellisarna har - en morkt morkt lila sort och en valdigt rosa med vita smala smala streck. Ville sno skott men det gick inte for det var mitt pa dagen.

Av Johanna - 27 augusti 2007 17:49

Sitter pa ett internetcafe i Kokari (Samos, Grekland). Det star att det ar ett valdigt snabbt internet har. Men det ar det icke. Inte har de alla bokstaver heller ;)


Igar var det mammas fodelsedag. Jag och S gick och sjong och hade med oss lite frukostateraljer samt paket pa morgonen. Mamma blidde glad och vi bestamde att mamma skulle fa precis som hon ville hela dagen. Mamma bestamde att vi skulle, citat: Softa och chilla pa stranden. Slutcitat. Det gjorde vi. Jag brukar klara av varma och soliga klimat ratt bra, har nastan aldrig brant mig trots att jag aldrig smort in mig med nagon solskyddsfaktor. Men efter gardagens playadag sa har jag fatt en mycket tjusig rasa nyans. Miss Piggy - det ar jag det. 


Pa kvallen skulle vi ga och leta upp en mysig resturang. Vi knatar runt lite i de pitoreska kvarteren har, stannar vid en restaurang for att kolla det vegitariska utbudet. Och da har jag feber och ont i knana, sa mamma tycker att vi ska ta den resturangen sa att jag far satta mig. Mammas kille erbjuder sig att springa och fixa varktabletter. Han ar borta jattelange och vi far in acklig mat under tiden. Tzatziki uan gurka men med dill?! Tillslut kommer Wochibaan (som han kallas) och han har varit runt overallt, apoteket var stangt och han hittade inga pa hotellet. Vi ater bara upp det lilla vi bestallt, allt ar jobbigt bara (men trycket lattade lite nar jag rakade rapa valdigt hogt sa vi fnissade lite i alla fall) och gar till en annan restaurang dar vi vet att maten ar god. Den ligger dessutom precis vid varat hotell sa jag kan ga och ta en tablett. Vi trodde att jag skulle bli sjuk igen (jag ar lite smaskrovlig fast jag gar pa antibiotika, sa antibiotikan hjalper nog inte). Kvallen blev bra tillslut ialla fall, god mat och trevlig personal. Vi raderade ut det forsta restaurangbesoket ur minnet.  


Idag har vi haft en till playadag. Jag har legat i skuggan hela tiden. Jag har lixom brant mig pa magen och laren och det gor sa ont sa jag kan inte ligga pa mage som vore det idealiska. Men det har varit molnigt idag plus att jag varit noga med solskyddsfaktorn och hallt mig i skuggan sa det borde inte ha blivit varre, men jag vet inte om det ar battre heller... Imorgon ska vi ut pa bat och aka till ett stalle pa havet mellan Samos och Turkiet. Dar ska vattnet vara sa klart att man ser anda till botten, 36 meter djupt. Hoppas jag inte forvandlas till rasa pantern efter batturen bara.


Det blaser valdigt mycket har ocksa. Igar nar vi badade sa var det riktigt spannande for att vagorna var sa hoga. Jag spolades in till land och kunde inte ta mig upp nar vattnet var sa starkt - detta spektakel ledde till mycket skratt. Sa fort jag kommit upp lite sa spolades jag omkull.


Har provat en ny ratt ocksa: Bourek. Som ett matigt wienerbrod. Gott. 


Av Johanna - 23 augusti 2007 15:27

Togen vän som aldrig vissnar. Behöver solljus men inte vatten.

 

Av Johanna - 23 augusti 2007 15:21

Har sått denna pellis själv. Kul att det fungerade men jag hade förväntat mig en lite mer orange.

Av Johanna - 23 augusti 2007 15:15

Jag är ju vakt åt en härlig monstera den här sommaren och en bit in på hösten då min kompis ska åka iväg till andra breddgrader än Uppsala. Den här morran är 2,5 år och rätt spretig. Svårt att tänka sig att den här damen bara var ett litet litet blad från början.

Den lilla morran brevid är min som jag har köpt. Den har inte så många blad med hål i - den har kanske stått mörkt? Min morra är egentligen fyra morror. Tror att det kan vara bra när de ska växa, då kan de luta sig lite på varandra.


Den stora morran stod från början i min morras lilla kruka. Det var alldeles för litet och obalanserat. Jag åkte till ett känt svenskt stort möbelvaruhus för jag hade fått deras katalog och i den stod det att de skulle ha stora billiga krukor. Stormorran kunde få en sån av mig tänkte jag. Men de var slut och de andra stora krukorna var för dyra tyckte jag. Så jag köpte en svart papperskorg i plast i stället och ställde henne i. Man kan göra dreneringshål i botten själv. 19 kronor bara. Det är lagom för en stor kruka.

Av Johanna - 23 augusti 2007 14:58

Vi börjar med Ariadnan som inte fick vara med förra gången. Hon hade ju inte gjort något då. Men på en månad har det hänt massor. Hon är en klar favorit. Bladen känns så genuina.

 


Sen tar vi en nykomling och en gammal räv. Nykomlingen är en polystachya, till vänster, en art som ska bli väldigt storbladig. Den gamla räven är pubicalyxen "Pink Silver", till höger, som börjar sätta fart (borde mäta bladen på dessa någon dag... de är rätt stora). 

 

En klar favorit bland hoyorna är ju också carnosan "Exotica". Gillar verkligen hennes bladverk, när bladen kommer kan de vara starkt råsa och gröna. Men något sådant fanns inte att fota idag, här kommer istället ett fint vuxet blad:

 

Två sticklingar på rotning, thomsonii (underst) och minibelle (överst). Fick dem ihop med polystachyan som ersättning för ett skadat blad.

 


Och till sist en bild på mina vanliga carnosor, tre stycken som har fått flytta ihop tillsammans med en blompinne.

 

Av Johanna - 23 augusti 2007 12:05

Ur testet "Vilken bil är du?"

Med din mjuka bullighet tar du hela världen i din famn. Din omedvetna charm kan förvirra den tuffaste stadsjeep, men kanske är du rädd för att komma för nära så hårda lekkamrater. Din rörande kärleksfullhet kan bli opraktisk ibland, men oftast kommer du ungefär dit du hade tänkt dig.
Se bara upp så att du inte blir överkörd - det är en hård värld därute!

Du är en varmkörd Skoda Fabia Combi.


Alltså jag vet inte. Det känns inte bra. Men man kunde kanske inte vara en smårostig Volvo 245?


Någon annan som undrar vilken bil man är? http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=853&a=151575

Eller vilken hund man är? http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45926&a=509489&lid=puff_545826&lpos=extra_0

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards