Alla inlägg under maj 2008

Av Johanna - 28 maj 2008 23:08

när jag var liten lärde jag mig simma

och jag minns så väl första gången jag skulle simma på obestämt djup 

avståndet ner var lika långt som avståndet upp i det klara vattnet och den molnfria himmlen

mamma flyter på rygg 'kom då!'

andas andas tre snabba simtag ut och lika snabbt tillbaka

klarade mig men vad hade hänt om jag inte lyckats med simmtag fyra och ramlat genom vattnet som en fallskärmshoppare utan fallskärm? 

det där med dencitet förstod jag inte då






Av Johanna - 28 maj 2008 21:37

Rättskurserna vi läser nu har inget genusperspektiv. Intressant. Jag tror att en orsak till detta är att det skall möjliggöra för våra föreläsare att säga ogenomtänkta saker, bara prata om t ex våldsamma personer i termer av pojkar, män, pappor. Offer = mammor, kvinnor, alternativt barn. Sånt här irriterar mig något oerhört. 


Eftersom att jag inte läst allt i lagboken så kan jag ju egentligen inte uttala mig men jag generaliserar hej vilt utifrån det jag läst. Det är alltid en förövare, en make, en han, upphovsman osv osv. Alla subjekt i lagboken benämns i maskulin form, lagarna är ju gamla - lite av ett kulturarv som man kan skoja lite om. Men idag slog det mig. Shit pommes frittes..! Här står det om kvinnor i ett lagrum, .


Och är det inte så jäkla typiskt att första gången man (eller jag i a f) ser ordet 'kvinnor' i lagboken så är det i socialtjänstlagen. Och i vilket kapitel då? Jo 5: Särskilda bestämmelser för olika grupper. Självklart i §11 som handlar om brottsoffer. Offerparagrafen, jo man tackar. Socialnämnden skall särskilt beakta att kvinnor som är eller har varit utsatta för våld eller andra övergrepp av närstående kan vara i behov av stöd och hjälp för att förändra sin situation. Jag skulle gärna byta ut kvinnor mot personer utan att förneka våld mot kvinnor, för det gör jag inte. Och jag förnekar inte våld mot män heller. Det tycker jag inte att socialnämnden heller ska göra.


Just ja. Vi har ju det här också: Om en man som är eller har vatit gift med en kvinna kränker henne enligt 3, 4 & 6 kap. i brottsbalken åtalas han för kvinnofridskränkning. Yay! En till offerparagraf. 

  

Likhet inför lagen ska ju vara någon sorts grundbult. Funkar dåligt när det ena könet alltid är förövare och det andra alltid är offer. Poängen ska väl vara att vi ska arbeta mot t ex systematiskt våld oavsett vilket kön individerna som utsätter varandra för systematiskt våld har. 


Av Johanna - 27 maj 2008 23:11

Ulph är sjukling nu. Han såg ruggig ut när jag kom hem... Nu ser han förskräckligt ruggig ut med rinniga ögon och dregglande mun. Aj oj nej. Det skär i hjärtat lixom. Undrar om jag släpat in något dumt till honom utifrån? Eller så har han pang bom bara blivit jättesjuk vilket inte känns så troligt.

Av Johanna - 27 maj 2008 22:52

Idag åkte senapskålen i backen. Hoppas nått kommer upp.

Av Johanna - 26 maj 2008 17:39

Världens snabbaste och snyggaste feestylerappare. Det var grymt på V-dala i lördags. 

Av Johanna - 26 maj 2008 17:35

Det är knopptider, snart blomstertider. Tjoho! Jag har väntat i ett år på det här!

080516 hittade jag det här *tittar upp*. Klockan var typ 6 på morgonen. Jag ville hoppa och skrika och ringa hela världen. Trodde ju aldrig att det skulle komma nått på mina hoyor som bara vill göra blad. 

 

Och idag ser den ut så här. Det här är liksom lika spännande som att vänta marsvinsungar. Eller nej. Inte riktigt.  

Av Johanna - 23 maj 2008 09:30

1Q på Norrlands nation tyckte liksom jag att "Kött är gott mord är tufft" inte är ett dugg kul och det skall genast suddas bort. Bra. Då kan man gå och dricka 19:- öl om den andan skulle falla på. Jag klappar mig själv på axeln jag.



Av Johanna - 22 maj 2008 09:10

Min vän Sa var guld och diamanter igår och bjöd mig på teater; Bitterfittan. Sjukt bra efter boken med samma namn. En kul antastning på strukturerna som genomsyrar vår kultur.


 Efter teatern tänkte vi ta ett glas vin på Orvars pub. Där hade de börjat med en ny slogan "Kött är gott och mord är tufft" så vi gick där ifrån. Man förstår att det är ett skämt men det var fan inte roligt och det tycker jag inte bara för att jag är djupt rotad vegitarian, jag blev in i norden upprörd över sista biten "...mord är tufft". Hur...? Äh jag fattar inte. Men alla som blir lika upprörda som jag kan ju maila upprörda mail till 1Q på nationen: 1q@norrlandsnation.se Vi gick till Västgöta istället och tog varsitt glas rött vin som var kanske det godaste röda vin jag någonsin fått i min mun. 


När jag kom hem visade det sig att jag matat mina marsvin med möss. Det låg en halv torkad mus hos Åke och Celery Soldier (försöker komma på ett bra smeknamn det lilla buset men kommer inte på nått...). Så nu ska jag kontakta hötillverkarna och klaga lite där också. Det här är ju något man får räkna med och det har varit min stora skräck vid höning  men det var inte så farligt med en torkad mus. Men i a f. Maila och klaga ska jag i hopp om att få ett ton gratis hö! :)  

mat

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards