Direktlänk till inlägg 28 maj 2008

likhet inför lagen

Av Johanna - 28 maj 2008 21:37

Rättskurserna vi läser nu har inget genusperspektiv. Intressant. Jag tror att en orsak till detta är att det skall möjliggöra för våra föreläsare att säga ogenomtänkta saker, bara prata om t ex våldsamma personer i termer av pojkar, män, pappor. Offer = mammor, kvinnor, alternativt barn. Sånt här irriterar mig något oerhört. 


Eftersom att jag inte läst allt i lagboken så kan jag ju egentligen inte uttala mig men jag generaliserar hej vilt utifrån det jag läst. Det är alltid en förövare, en make, en han, upphovsman osv osv. Alla subjekt i lagboken benämns i maskulin form, lagarna är ju gamla - lite av ett kulturarv som man kan skoja lite om. Men idag slog det mig. Shit pommes frittes..! Här står det om kvinnor i ett lagrum, .


Och är det inte så jäkla typiskt att första gången man (eller jag i a f) ser ordet 'kvinnor' i lagboken så är det i socialtjänstlagen. Och i vilket kapitel då? Jo 5: Särskilda bestämmelser för olika grupper. Självklart i §11 som handlar om brottsoffer. Offerparagrafen, jo man tackar. Socialnämnden skall särskilt beakta att kvinnor som är eller har varit utsatta för våld eller andra övergrepp av närstående kan vara i behov av stöd och hjälp för att förändra sin situation. Jag skulle gärna byta ut kvinnor mot personer utan att förneka våld mot kvinnor, för det gör jag inte. Och jag förnekar inte våld mot män heller. Det tycker jag inte att socialnämnden heller ska göra.


Just ja. Vi har ju det här också: Om en man som är eller har vatit gift med en kvinna kränker henne enligt 3, 4 & 6 kap. i brottsbalken åtalas han för kvinnofridskränkning. Yay! En till offerparagraf. 

  

Likhet inför lagen ska ju vara någon sorts grundbult. Funkar dåligt när det ena könet alltid är förövare och det andra alltid är offer. Poängen ska väl vara att vi ska arbeta mot t ex systematiskt våld oavsett vilket kön individerna som utsätter varandra för systematiskt våld har. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 23 september 2009 10:43

Ja i natt kom ett gäng till. Vet inte riktigt vem som är mamma men det märks nog inom kort. Det känns lite bekymmersamt nu. Tänk om de andra två också har bebisar i magen? Då kommer jag ha ca 40 möss inom kort. Mushannarna ska tydligen inte gå att sä...

Av Johanna - 21 september 2009 10:02

Måndag. Jaja. Vi lämnar det. Går vidare. Lite bakåt i tiden. Hälsade på Västerås i lördags. Det var kulturnatt och Jonas kompisar ställde upp med två filmer i två filmtävlingar. Det var väldigt kul att se deras filmer varav Jonas hade huvudrollen i d...

Av Johanna - 17 september 2009 10:36

Jag undrar om jag har börjat med en ny rutin... Två mornar i rad har jag gått upp 7 för att tvätta. Tvättstugan är alltid ledig då har jag märkt så man kan gå ner och bara tvätta en maskin. Det är lagom med en maskin för det är precis vad som får pla...

Av Johanna - 15 september 2009 07:59


Sömnpillerkursen fortsätter... jag förstår inte hur det kan vara beviljat att man får studiebidrag för det här faktiskt. Igår var det en så konstig dag i skolan så jag vet faktiskt inte ens om det går och beskriva. Vi skulle handleda varanrdra via te...

Av Johanna - 4 september 2009 10:04

Då var det dags att skriva ett inlägg igen. Har haft lite svårt att hålla igång bloggen. Nu har skolan dragit igång igen och vi har en kurs i utvärdering innan praktiken börjar v. 40. Jag älskar att utvärdera och utvärderar det mesta som sker i mitt ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards