Direktlänk till inlägg 1 juli 2008

brev till blodcentralen

Av Johanna - 1 juli 2008 02:04

Hej!

Jag har läst reglerna för blodgivning och har nu endel frågor som jag hoppas få svar på.

Det står att en man som haft sex med en man får aldrig ge blod. Men om man som kvinna har haft sex med en man som haft sex med en man, dvs är bisexuell - får man som kvinna lämna blod då? Varför är detta inte förtydligat?

Hur kommer det sig att homosexuella män inte får lämna blod? Har de mer HIV/aids och hepatit än andra? Varför har de det? Går inte bögars blod att testa?

Om två stycken blodgivare träffas och har sex, får de i alla fall inte lämna blod på tre månader då?

MVH
Johanna 

 
 
Ida

Ida

1 juli 2008 08:43

Tack!

http://idefix.bloggagratis.se

 
Annie

Annie

1 juli 2008 11:40

Helunderligt.
När dotter förolyckades i våras, så var det naturligtvis tester hit och dit. Ett av testen var HIV och i samband med det var första frågan:
-Har du tidigare haft sex med en afrikan?

Vet inte vad statistiken idag säger, men för mej verkar det vara gammalt och förlegat att homosexuella och afrikaner har större risk att ha HIV.

http://peek-a-boos.bloggagratis.se

 
Ingen bild

mamma

2 juli 2008 11:09

Kolla här.
http://www.noaksark.org/stockholm/hivaids/statistik.htm

 
Johanna

Johanna

2 juli 2008 14:57

Mamma: Länken funkade inte riktigt men jag hittade i a f.

Jag skulle tycka det vore intressant att se någon jämförelse, om det är stor skillnad mellan heterosexuella och homosexuella. Jag har liksom svårt att tro det förrän jag ser det själv. Om det inte är någon avsevärd skillnad så är det inget argument i vilket fall tycker jag.

Om man varit utomlands och strulat runt i länder där man inte har koll på HIV/Aids kan jag förstå att det är restriktiva regler.

http://beatniks.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ullis

2 juli 2008 18:33

Jag jobbar ju på blodcentralen.....Grejen är att vi måste vara "överförsiktiga" för att vara stensäkra på att patienterna får osmittat blod. Tänk dig själv om du själv skulle behöva blod......Och faktum är att ja homosexuella män och afrikaner anses fortfarande vara en högriskgrupp. Visst kan man testa bögars blod;) Men problemet är att det kan ta upp till tre månader innan ev. smitta visar sig i testerna. Så strulade man runt igår och lämnar blod nästa vecka så syns det inte ä¨ven om du är smittad. Det är också därför som man har en karenstid på tre månader vid partnerbyte om du är heterosexuell.
Kvinna som haft sex med man som haft sex med man får lämna blod, men det är en karenstid på 6 månader.
Nu blev det långt......

 
Johanna

Johanna

3 juli 2008 14:49

Tack för kommentaren Ullis! Jag har liksom inte fått något svar alls från blodcentralen jag mailade till.

Men varför får en kvinna som har haft sex med en man som haft sex med en annan man ge blod med en karenstid på 6 månader? Och det är ju inte alltid man vet något om personens sexuella preferenser som man har haft sex med... Eftersom att bögars blod också går att testa, varför har inte de också 3 månaders karenstid - eftersom att blodet går att testa? Och varför får man som kvinna som har har haft sex med en man som haft sex med en man lämna blod när inte mannen ifråga får det? Jag förstår inte hur könsskillnaden kan spela roll här..?

http://beatniks.bloggagratis.se

 
Ida

Ida

3 juli 2008 15:28

Jag har faktiskt också funderat en del på det här, för jag fattar inte heller. Varför en man som haft sex med en annan man - om så bara en gång - aldrig mer lämna blod? Ingen karenstid, ingenting, utan aldrig mer liksom?

http://idefix.bloggagratis.se

 
Johanna

Johanna

3 juli 2008 16:58

Och nu hade de precis ett program på p1 om HIV och aids. Någon kvinna som jag inte lyckades höra var hon var ifrån menade att bögar hade ett störra kontaktnät utomlands än heterosexuella och därför var de mer utsatta för blodsmitta (i andra länder tvättar de inte händerna lika bra sa hon, lustig kommentar tänkte jag)...

Men något som vore mer relevant att fråga, än vilken läggning man har, är väl om personen ifråga har ett riskfyllt sexliv? Typ - har du haft oskyddad sex de senaste sex månaderna? eller nått sånt...

http://beatniks.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ullis

3 juli 2008 22:00

Jadu Johanna (och Ida) jag vet inte. Det är så som Socialstyrelsen bestämt...KAn själv tycka att dessa regler ibland inte är helt logiska. Det fanns ett förslag, förra året tror jag att det var, att man skulle ändra på vissa av dessa regler men efter utredning så kom man fram till att så inte skulle ske. Så det är väl bara att gilla läget.....

 
Ingen bild

Ola

5 juli 2008 19:52

Socialstyrelsen sade fram till 1979 att homosexualitet var en sjukdom. Varför ska alltid Socialstyrelsens ord vara lag? Vilket uppenbarligen är en himla tur att den inte alltid är och att de kan ompröva sina beslut. Vilken forskning baserar de då sitt beslut om att homosexuella som lever i ett monogamt förhållande inte ska kunna få lämna blod? Ljuger bögar mer eller? Skulle de lämna blod ändå fast de haft sex med en ny partner? De kanske knarkar så mycket att de inte minns att de blev (våld-)tagna i fisen förra helgen? Finns det sådan forskning kring att homosexuella på 2000-talet är mer slyniga än heterosexuella personer? Jag bir så arg när jag börjar tänka på detta så jag vill bli terrorist och bomba sönder hela lasarettet. FYFAN.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 23 september 2009 10:43

Ja i natt kom ett gäng till. Vet inte riktigt vem som är mamma men det märks nog inom kort. Det känns lite bekymmersamt nu. Tänk om de andra två också har bebisar i magen? Då kommer jag ha ca 40 möss inom kort. Mushannarna ska tydligen inte gå att sä...

Av Johanna - 21 september 2009 10:02

Måndag. Jaja. Vi lämnar det. Går vidare. Lite bakåt i tiden. Hälsade på Västerås i lördags. Det var kulturnatt och Jonas kompisar ställde upp med två filmer i två filmtävlingar. Det var väldigt kul att se deras filmer varav Jonas hade huvudrollen i d...

Av Johanna - 17 september 2009 10:36

Jag undrar om jag har börjat med en ny rutin... Två mornar i rad har jag gått upp 7 för att tvätta. Tvättstugan är alltid ledig då har jag märkt så man kan gå ner och bara tvätta en maskin. Det är lagom med en maskin för det är precis vad som får pla...

Av Johanna - 15 september 2009 07:59


Sömnpillerkursen fortsätter... jag förstår inte hur det kan vara beviljat att man får studiebidrag för det här faktiskt. Igår var det en så konstig dag i skolan så jag vet faktiskt inte ens om det går och beskriva. Vi skulle handleda varanrdra via te...

Av Johanna - 4 september 2009 10:04

Då var det dags att skriva ett inlägg igen. Har haft lite svårt att hålla igång bloggen. Nu har skolan dragit igång igen och vi har en kurs i utvärdering innan praktiken börjar v. 40. Jag älskar att utvärdera och utvärderar det mesta som sker i mitt ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards