Direktlänk till inlägg 2 juli 2007

Gårdagens rätt

Av Johanna - 2 juli 2007 23:56

Gjorde en riktigt lyckad rätt igår.


Gurkmeja- och kumminkryddad quinoa med allskönsgrönsaker och haloumi

Man behöver: Quinoa, grönsaker till wook, bönor, tomat, rödlök, ruccola, apelsin, russin, haloumi + kryddor.


Koka upp quinoa enligt paketets anvisningar, krydda vattnet rikligt med gurkmeja och kummin. När quinoan kokar så wooka upp grönsaker, jag hade:

Minimajs

Paprika

Bambuskott

Gröna bönor

Black eyed pees

Spenat

Morot

Krydda med vitlök, svartpeppar, salt, ingefära, koriander, spiskummin.


Grönsakerna blir klara lite innan quinoan, ta av dem från värmen och låt dem stå. Dela upp haloumi i tärningar och stek i lite, lite olja (blir bättre yta på dem om man inte har så mkt fett tycker jag).


Sen är det dags att hacka upp tomat och rödlök. Låt de ligga ihop med salt och peppar. Hacka sedan upp en apelsin. Nu borde quinoan vara klar... Den ska koka typ en kvart. Rör ihop quinoan och grönsakswooken. I med ruccolasallad samt tomat- och rödlöksblandningen. Smaka av och ha i mer kryddor om det behövs. Sen är det dags för ett gäng russin att joina röran. Rör i apelsinen allra sist. Denna rätt serveras ljummen. Absolut förbjudet att använda sig av värme efter att grönsakerna tagits av plattan och quinoan rörts i. Var inte rädd för apelsiner och russin heller - det är liksom pricken över i:et.


Quinoa, Chenopodium quinoa

Alla har kanske inte så bra koll på quinoa trots denna Gi-hysteri som far land och rike runt. Lite kort kan man säga att det är en ört som från Sydafrika, det är fröna man äter. Man kan ha det istället för ris/pasta/cous cous/bulgur, quinoan är nämligen mycket nyttigare för den innehåller inte så mycket kolhydrater som tidigare nämnda varor (vilket är bra för oss som inte bygger muskler). Denna ört har ett högt proteinvärde också, vilket kan vara trevligt. Quinoa kallas också mjölmålla, men det namnet säljer nog inte lika bra.

 
 
ida

ida

3 juli 2007 13:42

Det där lät trevligt! Ska helt klart testas. Det känns som att vi gör lite liknande mat, i alla fall när jag är på lite inspirerat humör.

http://idefix.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 23 september 2009 10:43

Ja i natt kom ett gäng till. Vet inte riktigt vem som är mamma men det märks nog inom kort. Det känns lite bekymmersamt nu. Tänk om de andra två också har bebisar i magen? Då kommer jag ha ca 40 möss inom kort. Mushannarna ska tydligen inte gå att sä...

Av Johanna - 21 september 2009 10:02

Måndag. Jaja. Vi lämnar det. Går vidare. Lite bakåt i tiden. Hälsade på Västerås i lördags. Det var kulturnatt och Jonas kompisar ställde upp med två filmer i två filmtävlingar. Det var väldigt kul att se deras filmer varav Jonas hade huvudrollen i d...

Av Johanna - 17 september 2009 10:36

Jag undrar om jag har börjat med en ny rutin... Två mornar i rad har jag gått upp 7 för att tvätta. Tvättstugan är alltid ledig då har jag märkt så man kan gå ner och bara tvätta en maskin. Det är lagom med en maskin för det är precis vad som får pla...

Av Johanna - 15 september 2009 07:59


Sömnpillerkursen fortsätter... jag förstår inte hur det kan vara beviljat att man får studiebidrag för det här faktiskt. Igår var det en så konstig dag i skolan så jag vet faktiskt inte ens om det går och beskriva. Vi skulle handleda varanrdra via te...

Av Johanna - 4 september 2009 10:04

Då var det dags att skriva ett inlägg igen. Har haft lite svårt att hålla igång bloggen. Nu har skolan dragit igång igen och vi har en kurs i utvärdering innan praktiken börjar v. 40. Jag älskar att utvärdera och utvärderar det mesta som sker i mitt ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards