Alla inlägg den 19 juni 2007

Av Johanna - 19 juni 2007 17:06

Wookade grönsaker med haloumi och sojakött och basmatiris


Morötter

Gröna bönor

Bambuskott

Sojakött

Haloumi

Cashewnötter

Paprika

Minimajs

Och kokt basmatiris (nu kokade jag det bara som vanligt men det blir mycket godare om man kokar upp det med grönsaksbuljong, olja och gullök)


När riset börjat koka så i med allt annat i wookpannan. När riset kokat klart så i med det bland grönsakerna och wooka det också. Krydda med koriander, persilja, svartpeppar, seltin, vitlök. Nu odlar jag egen koriander och persilja så idag blev det färska kryddor.


Till detta tog jag en klick soyayoghurt.





mat
Av Johanna - 19 juni 2007 15:12

Blomsteryra 11:34:

Hs fina kaktus som trivs så bra hos oss. Värsta fina, kitchiga blomman. En till är på gång. Fortsättning följer!


Rättelse 15.12:

Nej det här är ju ingen kaktus. Det är en Billbergia nutans. På svenska heter den också Prästhavre / Billbergia / Svenska flaggan / Fattigmans orkidé - den har alltså ganska många smeknamn, och rätt fula och trista tycker jag.  På engelska heter den Queen's Tears och på tyska kallar man den Frau Pia Roesslein

Av Johanna - 19 juni 2007 14:25

Så kom paketet på posten från Stenoskar :) Fyra nya hoyor att vårda.

Bakre raden från vänster:

H. ? (har fått sticklingar från jobbet)

H. Ariadna

Främre raden från vänster:

H.Carnosa

H. Pubicalyx "Pink Silver" (sorry Ida)

H. Carnosa "Exotica"


Och för att det inte skall bli allt för skrytigt med fina blommor här i bloggen lägger jag upp en bild på benjaminfikusen som den ser ut i dags dato. Herregud - vad gör jag för fel? Någon sade till mig att man inte kan ta död på en benjaminfikus så det finns kanske hopp. Men så fort jag kommer i närheten av en sådan så blir de på det där viset. Värst var väl när jag skulle vara blomvakt åt Gs gigantiska, praktfulla benjaminfikus. När han kom hem hade den ett löv kvar. Sucka.

Av Johanna - 19 juni 2007 11:49

Mackor med keiju, hoummos och saltgurka.


Kalkstensdrömmar med soyamjölk.


Körsbärsyoghurt (som smakar precis som körsbärsgodisar, "klister" som jag och S sa när vi var små. Det låter som något dåligt men det är jättegott och jag blir nostaligsk som attan. Äter ju inte klistergodisar längre eftersom de innehåller gelatin.).

mat
Av Johanna - 19 juni 2007 11:30

En jättefin växt. På kvällarna fäller den ihop alla sina lila fjärilsformade blad för att på morgonen fälla ut dem igen. Den har bara dessa kronblad(?) som växer på smala, också lite lila, stjälkar.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<<
Juni 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards