Alla inlägg under juni 2007

Av Johanna - 19 juni 2007 14:25

Så kom paketet på posten från Stenoskar :) Fyra nya hoyor att vårda.

Bakre raden från vänster:

H. ? (har fått sticklingar från jobbet)

H. Ariadna

Främre raden från vänster:

H.Carnosa

H. Pubicalyx "Pink Silver" (sorry Ida)

H. Carnosa "Exotica"


Och för att det inte skall bli allt för skrytigt med fina blommor här i bloggen lägger jag upp en bild på benjaminfikusen som den ser ut i dags dato. Herregud - vad gör jag för fel? Någon sade till mig att man inte kan ta död på en benjaminfikus så det finns kanske hopp. Men så fort jag kommer i närheten av en sådan så blir de på det där viset. Värst var väl när jag skulle vara blomvakt åt Gs gigantiska, praktfulla benjaminfikus. När han kom hem hade den ett löv kvar. Sucka.

Av Johanna - 19 juni 2007 11:49

Mackor med keiju, hoummos och saltgurka.


Kalkstensdrömmar med soyamjölk.


Körsbärsyoghurt (som smakar precis som körsbärsgodisar, "klister" som jag och S sa när vi var små. Det låter som något dåligt men det är jättegott och jag blir nostaligsk som attan. Äter ju inte klistergodisar längre eftersom de innehåller gelatin.).

mat
Av Johanna - 19 juni 2007 11:30

En jättefin växt. På kvällarna fäller den ihop alla sina lila fjärilsformade blad för att på morgonen fälla ut dem igen. Den har bara dessa kronblad(?) som växer på smala, också lite lila, stjälkar.

Av Johanna - 18 juni 2007 12:44

Lika som bär, eller hur?


Mor och dotter har exakt samma teckning i huvudet, goldenagouti med en goldenbläs på sniskan. Kommer synas tydligare när dottern är lite äldre och fått lite mer hår. 


Och Mäster, pappa marsvin, var så snäll att fota. Man ställer upp honom och sen så står han så och väntar tills man är färdig. Den lilla rosa sonen tyckte dock att det var ganska läskigt för han hade inte träffat sin pappa förut.


Här är det förresten hoolabaloo. Hannarna har fått flytta ifrån mamma idag. De har börjat kurra vilket är ett säkert tecken på att de är könsmogna. Två småpojkar få bo med Mäster och det går hur bra som helst, Mäster är så lugn och fin med de små vildbasarna. Den tredje pojken går med min hanne Ådd. Ådd måste hela tiden visa att han är störst (vilket verkligen är onödigt med tanke på att Ådd nästan är ett och ett halvt år och den här lilla skiten bara är tre veckor... ) och att det är han som bestämmer. Jobbiga unghanar, men han har ju inte så mycket erfarenhet heller och han kommer att lugna ner sig med tiden. 

Av Johanna - 17 juni 2007 21:26

Ja nu är jag fast igen. Sitter och betalar 43kr hit och 26 kr dit.


Så jag har alltså vunnit en del auktioner och det blev mer sticklingar än det var tänkt och det blev inte de jag tänkte från början. Så här blev det:

Hoya Carnosa "Exotica"

Hoya Ariadna

Hoya Carnosa

Hoya Pubicalyx cv. Pink Silver

Mörkröd dubbel hibiscus (har inte hittat dennes riktiga namn, hjälp mottages tacksamt).

Aeschynanthus radicans (Eldfackla)


Har några fler auktioner på g som inte är avslutade än. Så fortsättning följer. Har ju då snöat in på hibiskusar och det finns verkligen härliga varianter. Nu ska jag "goggla" lite och se om det finns någon hibiskusförening. Det lär det ju göra.

Av Johanna - 11 juni 2007 22:05

Jahapp. Så har jag börjat hänga på tradera igen. Det kan bli dyrt det. Har lagt bud på två hoyor som jag hoppas inte blir allt för dyra.


Hoya Carnosa "Exotica" & Hoya Compacta "Regalis"

Av Johanna - 11 juni 2007 21:23

Om man gillar att äta veganskt så är tartexpastej jättegott att ha på mackorna. Tartexpastej och saltgurka. Mmmm. Det är en tysk pastej på tub typ.


Men jag får såna allergiska besvär - jag som i vanliga fall inte är så allergisk. Eller jag är laktosintollerant vilket gör att jag blir trött och får ont i magen om jag äter för mycket mjölkprodukter - men jag äter ju inte så mkt sånt för jag gillar vegomat men ibland kan jag bara inte låta bli en milkshake (vilket är dumt både för mig och moder jord). Sen kan jag få eksem av okänd orsak.


När jag äter tartex börjar halsen klia jättemycket och svullnar igen lite. Vet någon vad det är jag kan vara allergisk mot? På innehållsförteckningen ser jag inget som jag i vanliga fall reagerar på; jäst, palmolja, vatten, solrosolja....


Idag åt jag i alla fall två mackor med pyttelite tartex utblandat i margarin. Det började klia men det blev inte så jobbigt som när jag åt det sist... då överöste jag mackorna med tartexpastej och levde på typ bara det för att det var så gott.

mat
Av Johanna - 10 juni 2007 21:09

En underbar sommardag. Vaknar trött, T ringer och är pepp på att bada. Hon kommer och sen går jag, W och T iväg och inhandlar sushi. Sushi till frukost b t w, det ni ;) Vi äter sushi i parken och dricker massa vatten för det är ju hur varmt som helst. Sen så bär det av hem igen, på med badkläder och packa handduken.


Jag lånar cykel av W som är alldeles för liten. Det känns inte så bra men det går bara inte att åka buss i värmen. Min egna cykel fick ju hastigt och lustigt punka i fredags när jag skulle ner på stan och luncha. Nåväl. T och jag börjar cykla, enligt Eniro skulle det vara 7,5 km till badet i Sunnersta. Uppsala är skruttigt på den fronten, inget bad på nära avstånd. Såklart cyklar vi lite knasigt så det blir nog längre än 7,5 km. Och det är massa sol och uppförsbackar men vi kommer fram. Köper glass och vatten. Sen går solen i moln.


Moln moln moln ville aldrig försvinna. Vi badar i alla fall. Långgrunt så det borde ju vara skönt i vattnet tänker vi. ICKE. Men vi lyckas komma i. Vi badar och badar och väntar på att solen ska komma tillbaka så att vi kan gå upp och torka skönt. Men med blåbärsläppar kravlar vi oss upp för det kommer aldrig någon sol. Invirade i handdukar väntar vi ytterligare. Men när det börjar regna så bestämmer vi oss för att åka hem.


Vi åker en bättre väg hem. Och solen börjar skina så vi torkar fint och behöver inte frysa.  Skönt.


Väl hemma bjuder W mig på sallad på balkongen. Det var jag värd för jag har varit snäll mot W säger W. Jag har köpt jordgubbar så till efterrätt äter vi upp dem med tofuglass, vaniljsmak. Fräscht. Det börjar regna och vi sitter och tittar på lustigt väder. Multiregnbågar - en regnbåge som var tre regnbågar i samma; roggbivroggbivroggbiv liksom. På vissa ställen lyser solen och på andra inte. Det var jättesnyggt, bilder kommer någon gång. 


Avslutar kvällen med en god bok i soffan, har börjat på "Sov du så diskar jag" av Stig Classon. Den verkar jättebra. H får fnatt och bakar jättemycket jättegoda havrekakor som jag avnjuter i liggande ställning. 


Vilken lyxig dag. Somnar nöjd. 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<<
Juni 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards