Alla inlägg den 11 oktober 2007

Av Johanna - 11 oktober 2007 17:41

Igår tog jag och en vän (som är väldigt inne på självhushållning) en tur i skogen för att plocka svamp. Jag ville bara plocka och lära mig olika svampsorter men vännen ville hitta föda.


Det var jättetråkigt. Det fanns inga svampar. Eller det fanns jättemånga svampar som inte gick att äta. Men efter idogt letande så hittade vi tre röksvampar. Sen hittade vi någon svamp som såg ut som en pannkaka uppepå - den var också ätlig. Någon sopp var det. Och sen hittade vi en annan sorts sopp (ni märker hur mycket jag lärde mig va? Men jag kunde faktiskt igår). Sen lokaliserade vi tre skogschampinjoner. Så vi kom hem med typ 10 st svampar efter typ två timmar i skogen. På morgonen så hade jag sett på tv om en gubbe som hade huur mycket svamp som helst i en korg - alla möjliga sorter - och det skulle bara ta 1,5h i skogen att få ihop. Pyttsan!


Väl hemma så satte svampstekandet igång. Det var ju inte världens finaste svampar vi hittat. Speciellt en sopp hade mycket maskhål... Det var någon som plockat den innan oss och sen slängt den kan tilläggas... Harkel... Min vän var väldigt hungrig och gjorde iordning svampen supersnabbt. Och åt och åt - alla svamparna försvann ner i maggen. Men jag åt inte, smakade bara lite på en röksvamp och det var läskigt och smakade jättemycket svamp.


Snackade med vännen idag och mycket riktigt - matförgiftning. Det hade varit dålig mage åt alla håll under nattens gång och idag fick man inte prata om svamp. Men inga hallucinationer hade synts till så det kan inte ha varit någon riktigt giftig flugsvamp som vi plockat i alla fall. Det var nog mest att det var dålig svamp.


Jag har en känsla av att jag aldrig kommer plocka svamp igen. Det gick liksom dåligt från början till slut.


mat

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards