Alla inlägg den 9 april 2008

Av Johanna - 9 april 2008 07:45

Provade att gå och lägga  mig tidigt igår. 22.28 lade jag huvudet på kudden och hade garanterat somnat innan 23 - hade fått ett sms vid den tiden som jag inte märkte så då måste jag ha sovit. Att somna innan 23 resulterade i att jag vaknade 05.16


Jag hade en fantastiskt härlig dröm igår natt. Jag och min granne GJ och hennes son for över till Finland för att resa omkring på olika utställningar, inte marsvinsutställningar då utan konstutställningar. När vi kom till Finland så träffade vi en av hennes konstnärskollegor, en mycket gammal gråhårig kvinna med långt hår och skarpt avklippt lugg. Vi fyra åkte omkring i en skruttig bil och tog oss till ett stort evenemang med massa olika utställningar med stora skulpturer, vanliga tavlor, performance osv. Det var som ett stort tivoli där man kunde göra massor. GJ med son försvann iväg på något och jag och den gråhåriga kvinnan satte oss och käkade pannkakor vid ett träbord och diskuterade konst. Hon berättade hur hennes tavlor uppstod och fiskade upp en penna ur fickan och skissade upp rena fina linjer på servetten; Det var precis så här jag gjorde när jag skissade fram hattifnattarna, sa hon på finlandsvenska. Jag blev alldeles varm i kroppen för det var ju supermysigt att sitta med Tove Jansson en solig sommardag på denna tillställning, diskutera konst och ta del av hur hennes konstnärsskap fungerar. Jag frågade henne om hennes morföräldrars hus på Blidö, om det gick att åka dit och hon sade att det kunde vi göra. Hoh! Och sen säger jag; Du, jag var på en visning av dina verk på Bror Hjorts hus i Uppsala och hon som hade visningen sade att du var död?  Tove svarar: Ja, kanske en del av mig är det. 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards