Direktlänk till inlägg 30 oktober 2007

bibliotikarie i beige

Av Johanna - 30 oktober 2007 22:58

Väckarklockan fick ringa kanske 25 ggr i morse. Hade dock sovit väldigt gott hela natten och vaknade 6.19 och trodde att jag försovit mig, brukar i vanliga fall vakna vid 4-5 snåret och bara kolla klockan. Men en omsomning resulterade nog i att det var ännu svårare att gå upp 20 minuter senare. Klockan fick ringa om och om igen tills klockan var halv åtta. Då gick jag upp och duschade och kädade på mig och hann gå och lägga mig en sväng igen innan jag gick till bussen 8. Frukost åt jag på jobbet.


Efter jobbet gick jag till Karin Boye bibblan. Jag och Cec pluggade ihop ett par timmar. Biblotikarien i beige fick vårat förakt att växa. Cec hade varit där hela dagen och hon ska låna några böcker av denna dam men hon hade glömt sitt lånekort och frågade om hon fick låna på legget. Nej det gick inte. När den beiga försvinner så går Cec fram till bibliotikarien i svart, frågar om hon får låna på legget; "Ja men det går bra, på det här biblioteket är vi inte omöjliga" säger den svarta. Cec upptäcker då att hon inte har något leg men det gick bra att låna böcker på icakortet också - inget är omöjligt för bibliotikarien i svart!  Sen är det min tur...


Jag får den beiga. Jag får inte låna för jag har ju inte heller mitt lånekort med mig. Slarvigt kan man kanske tycka men jag trodde inte att Carolina Rediviva lånekortet skulle fungera på Karin Boye biblioteket. "Men kan jag inte låna på legget?" undrar jag men det får jag ju så klart inte. "Men är det inte så att om ni knappar in mitt personnummer så ser ni att jag har ett giltigt lånekort?" fortsätter jag. "Jo det kan vi men vi får inte låna ut på det sättet, det är en regel att man ska ha kortet med sig". 


Jag och Cec sitter och funderar över den här regeln. Hur gör man då om man faktiskt inte har något kort? Hur får man då ett nytt kort? Mot bibliotikarien i beige igen för att konfrontera "Om det är så att man har förlorat sitt kort och behöver låna, hur gör man då?". Hon svara något i stil med att hon då behöver se ens leg för att kontrollera att man har ett lånekort och sen får man ett nytt lånekort, men detta kostar 25 kronor. Vi konstaterar näsvist att "Då kan man alltså säga att det kostar 25 kronor att låna på sin legitimation". 


Nu har jag i alla fall hittat en bok, kanske 15 cm hög och 10 bred på 71 sidor som innehåller allt jag behöver till mitt arbete. Coolt. Som en pixie-bok för högskolestuderande. Jag har fått första responsen på mitt individuella arbete B där jag bland annat skrev om alkoholism i Japan. Eller det gjorde jag inte alls för jag hittade ju ingen fakta. Det fick jag lite pisk av min handledare för och han tyckte att det borde ju visst finnas. Idag hittade jag en bok som handlade om alkohol som socialt problem i olika länder, Ryssland, Peru, Skottland, Frankrike och ta mig tusan Japan. Jag sätter mig genast och läser och redan i första stycket står det att det här kapitlet inte kommer behandla alkohol som socialt problem eftersom att det inte finns särskilt mycket offentliga fakta. Ha och oj! Tycker att det är konstigt men fasen jag hade rätt.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 23 september 2009 10:43

Ja i natt kom ett gäng till. Vet inte riktigt vem som är mamma men det märks nog inom kort. Det känns lite bekymmersamt nu. Tänk om de andra två också har bebisar i magen? Då kommer jag ha ca 40 möss inom kort. Mushannarna ska tydligen inte gå att sä...

Av Johanna - 21 september 2009 10:02

Måndag. Jaja. Vi lämnar det. Går vidare. Lite bakåt i tiden. Hälsade på Västerås i lördags. Det var kulturnatt och Jonas kompisar ställde upp med två filmer i två filmtävlingar. Det var väldigt kul att se deras filmer varav Jonas hade huvudrollen i d...

Av Johanna - 17 september 2009 10:36

Jag undrar om jag har börjat med en ny rutin... Två mornar i rad har jag gått upp 7 för att tvätta. Tvättstugan är alltid ledig då har jag märkt så man kan gå ner och bara tvätta en maskin. Det är lagom med en maskin för det är precis vad som får pla...

Av Johanna - 15 september 2009 07:59


Sömnpillerkursen fortsätter... jag förstår inte hur det kan vara beviljat att man får studiebidrag för det här faktiskt. Igår var det en så konstig dag i skolan så jag vet faktiskt inte ens om det går och beskriva. Vi skulle handleda varanrdra via te...

Av Johanna - 4 september 2009 10:04

Då var det dags att skriva ett inlägg igen. Har haft lite svårt att hålla igång bloggen. Nu har skolan dragit igång igen och vi har en kurs i utvärdering innan praktiken börjar v. 40. Jag älskar att utvärdera och utvärderar det mesta som sker i mitt ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards