Direktlänk till inlägg 8 april 2008

omaka strumpor

Av Johanna - 8 april 2008 18:29

När man har en prickig och en randig strumpa på sig - då är det tvättdags. Har spenderat alla eftermiddagens timmar i tvättstugan. Först blev jag väldigt förskräckt för det stod en stor vit låda till torkskåp på mangelns plats! Klump i halsen och kniv i hjärtat - DE KAN VÄL INTE HA ERSATT MANGELN MED ETT TORKSKÅP?!?!?! Men ne. Den stod bara runt hörnet.


Jag inspekterade torkskåpet och dess instruktionslapp. Man skulle inte dubbelhänga tvätt, nehej jaha ok. Jackor ska vändas efter halva torktiden, jaja okej. Torkskåpet är datorstyt, om man öppnar torkskåpet och hänger in ny tvätt så ska man stänga av det och sätta på det igen. Det här kändes som en glad överaskning för för några veckor sedan bytte de ut blåsaggregatet i torkrummet till något nytt som också blåser men som inte alls fungerar som det tidigare. Det tidigare blåsaggregatet blåste varmt och tvätten blev torr. Det nya liksom blåser kallt, på intruktionslappen står det att det ska vara så för att det avfuktar tvätten. Det står också att det ska torka lika bra men att det är bättre för miljön, energisnålt osv. Men eftersom att det inte torkar tvätten särskilt (idag tyckte jag den kändes våtare än när jag hängde in den, och ja jag kör med extra centifugering 5 min för att den ska vara så torr som möjligt går) så kan det ju inte heller vara bra för miljön - för någon form av energi går väl åt för att det står och blåser och surrar men tvätten blir inte torr. Det är liksom två minus... 


Men det här nya datorstyrda torkskåpet gav mig hopp om torr tvätt. In med blöt tvätt och slå på. 95 minuter skulle det ta och under en del av denna tid stod jag och manglade lakan och hann fundera en hel del som t ex: Jaha, vet torkskåpet att det tar 95 minuter att torka den här tvätten? Tänk ett intelligent torkskåp som med hjälp av en liten dator kanske mäter fuktigheten i skåpet? Kan den känna av att på våning 2 är det inte torrt än och bara blåsa varmluft där? Det här skåpet skulle, enligt instruktionerna,  också vara ett bra miljöval. När 95 minuter hade gått öppnade jag skåpet. Tog ut ett par träningsbrallor: Torra! Yay! Bra! Nästa täningsbrallor: Torra! Yay! Bra! Men sen var inte ett enda par plagg till torrt... Så det här kändes inte heller som ett bra val av torkskåp, tvätten blir inte torr och det kan därför inte vara ett bra miljöval heller. 


Idag har jag alltså slösat riktigt ordentligt på energi. Har haft både torkskåpet och torkrummet på i typ 2 h och till ingen nytta. Hade kunnat hängt tvätten direkt uppe i lägenheten där den i alla fall hänger nu. Den enda maskinen som är till någon torknytta i tvättstugan är torktummlaren som av färgval och design ser ut att vara från 1972 då huset byggdes eller nått.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 23 september 2009 10:43

Ja i natt kom ett gäng till. Vet inte riktigt vem som är mamma men det märks nog inom kort. Det känns lite bekymmersamt nu. Tänk om de andra två också har bebisar i magen? Då kommer jag ha ca 40 möss inom kort. Mushannarna ska tydligen inte gå att sä...

Av Johanna - 21 september 2009 10:02

Måndag. Jaja. Vi lämnar det. Går vidare. Lite bakåt i tiden. Hälsade på Västerås i lördags. Det var kulturnatt och Jonas kompisar ställde upp med två filmer i två filmtävlingar. Det var väldigt kul att se deras filmer varav Jonas hade huvudrollen i d...

Av Johanna - 17 september 2009 10:36

Jag undrar om jag har börjat med en ny rutin... Två mornar i rad har jag gått upp 7 för att tvätta. Tvättstugan är alltid ledig då har jag märkt så man kan gå ner och bara tvätta en maskin. Det är lagom med en maskin för det är precis vad som får pla...

Av Johanna - 15 september 2009 07:59


Sömnpillerkursen fortsätter... jag förstår inte hur det kan vara beviljat att man får studiebidrag för det här faktiskt. Igår var det en så konstig dag i skolan så jag vet faktiskt inte ens om det går och beskriva. Vi skulle handleda varanrdra via te...

Av Johanna - 4 september 2009 10:04

Då var det dags att skriva ett inlägg igen. Har haft lite svårt att hålla igång bloggen. Nu har skolan dragit igång igen och vi har en kurs i utvärdering innan praktiken börjar v. 40. Jag älskar att utvärdera och utvärderar det mesta som sker i mitt ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards