Alla inlägg den 18 december 2007

Av Johanna - 18 december 2007 13:56

Jag försöker hålla mig isolerad från omvärlden. Det har gått rätt bra än så länge. Förutom att det är tråkigt. Jag vet inte varför jag är magsjuk så jag tar det säkra före det osäkra. Har googlat runt på olika magåkommor och det ena är värre än det andra.


Orsaker till magsjuka är till exempel

-Calicivirus som ger vinterkräksjukan

-Campylobakter från kött främst kyckling. Campylobakter kan man också få från djur, djur visar oftast inga symptom på att de har dessa bakterier i sig (undrar om marsvin kan ha campylobakter?).

-Salmonella blir man också magsjuk av, sprids från avföring till mun, genom vatten eller livsmedel (främst kött).

-ETEC-bakterien kan ge en magsjuka också, det är vanligast att man får i sig utomlands.

-Psykisk chock

-Rotavirus finns det något som heter men det drabbar främst små barn

-Matförgiftning, vanligast under sommaren och beror ofta på dålig förvaring eller hantering av maten, som till exempel långsam nerkylning.

- Tarmparasiten Giardia orsakar magsjuka men den är svår att få i sig i Sverige. Lättast att få i sig den är i framför allt i Asien, Afrika, Sydamerika och Öststaterna genom förorenat vatten eller mat.

-Och sen kan ju magsjuka också orsakas av andra sjukdomar i t ex hjärna, hjärta lungor... om man har diabetes eller brist på binjurebarkshormon...


Det här sista alternativet känns ju så där bra när inget av de andra alternativen stämmer riktigt bra. Men då kommer en räddande mening: För det mesta är det ofarligt - bara obehagligt


Kunde inte äta någe bra igår men imorse var jag dödshungrig. Det blev havregrynsgröt med lingonsylt, mackor och te. Nu är jag mätt. Ikväll skulle jag egentligen gått på julmiddag med jobbet. Men jag håller mig hemma. Vore för illa om det är något smittsamt och jag skulle smitta ner en hel assistentgrupp. Imorgon får jag vara social istället.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards