Alla inlägg den 10 december 2007

Av Johanna - 10 december 2007 21:19

Herr Sångsvan, som Ådd heter i efternamn, verkar ha det så himla bra nu. Fick bilder från Cam som köpt honom och han ser ut att görtrivas.

Cam skrev så fint om honom också, jag blev jätteglad av att läsa det här:

Han är verkligen en riktig gosegris! :D just nu sitter jag med honom i famnen och oj, oj... nästan så fort man klappar honom så lägger han sig till rätta, sträcker ut sig, njuter och slickas på handen ;) tack så jätte mycket för denna jättefina gosegris jag fick köpa av dig :D

Idag ska han få flytta ihop med Fix som är en ung teddykille. Håll alla tummar för att det ska gå bra och att de kommer att trivas ihop. 


Hoppas det hör av sig någon om Ådds bror Åke... Åke är också en helmysig kille som verkligen förtjänar ett hem med mycket kel och snäll kompis.  

Av Johanna - 10 december 2007 21:09

Har idag tilbringat eftermiddagen på IKEA och köpt ett nytt köksbord. Det köksbordet jag helst ville ha var prissänkt till 995 istället för 1495. Yes! Hade ju också tänkt att jag skulle köpa värsta coola perstorpsköksbordet med en kubmönstrad mörkblå och vit skiva. Men den var redan såld så det fick bli ett från IKEA.


Soffbord blev det inget. Alla soffbord på IKEA är så låga, utom vissa som antingen är för fula eller för dyra :( Ser lite stört ut här hemma och det hade ju varit praktiskt med ett soffbord men jag får vänta tills rätt bord dyker upp. Känner att jag inte vill slänga ut fyra hundra spänn på ett bord som jag endå kommer att byta ut. Ska hålla ögonen på blocket och lite andra annonsställen.



c

Av Johanna - 10 december 2007 11:11

Vi har nu fått betyg för första kursen. Jag blev ett C. Det var grupparbetet som drog ner mitt betyg och det känns ruskigt ruskigt surt. Jag är helt emot betygssystemet och tycker att man ska ha så få graderingar som möjligt (dvs ig och g) men när man kan få betyg som A och B så vill man ju hellre ha det... Eftersom att jag skrivit två VG arbeten på det individuella så tycker jag att jag borde få ett B som faktiskt är motsvarande VG.


Hur de räknade ut betygen på den här kursen var ju helt åt skogen, vilket jag skrivit om i ett tidigare inlägg. Det som känns surt var att det gick så bra, att jag skrev två VGn och endå får ett betyg som är = G. Till kursen jag går nu så är betygsuträkningen mycket bättre, men det kommer inte gå lika bra nu. Uppgifterna är omotiverade och jag med :( 



Av Johanna - 10 december 2007 10:53

Igår när jag skulle mata marsvinen ser jag att en av marsvinsungarna är alldeles blodig över hela kroppen. Stirrade stort in i buren, tänkte att nu har ngn av de vuxna varit riktigt dum. Har varit med om en hanne som försökte börja äta på marsvinsbarnen när de var små nämligen. Sen ser jag en till blodig kulting. Tar ut de blodiga ungarna och kommer fram till att de inte har några sår, blodet måste alltså komma från någon annan. Tar då ut mamman... uuuuuuh :(


Hennes spenar är alldeles sönderdiade. Hon har inget skinn kvar på dem och det rinner blod från dem. Jag tog och lindade in henne i en handduk och satte mig och tvättade spenarna. De har liksom ingen hud kvar... Jag tänkte igenom vad jag hade för alternativ. Ta bort henne från ungarna var min första instinkt. För mig är det viktigast att mamman mår bra. Sen kom jag på att jag kunde sätta plåster över spenarna så att ungarna inte skulle kunna komma åt dem. 

 

Plåsterna fungerade inte alls. Hon försökte direkt kraffsa av sig dem vilket resulterade att baktassarna blv fastklistrade i plåsterna och hon hade grymma problem att ta sig fram. Av med plåsterna som på en kort stund blivit nerblodade. Hon fick därefter hoppa in till en annan bur med en av ungarna. Tänkte att det nog inte är bra att ta bort henne helt från ungarna och om hon bara har en unge att ta hand om så får spenarna antagligen vila lite.


När mamman försvann så började de direkt söka sig till den andra maten. Mumsade morötter, havre och hö. Så det verkade som att det var frid och fröjd. Men imorse vaknade jag av vilda skrik. Som brandalarmsljudet de kan göra fast mycket värre. Som den värsta väckarklocka. Det är en av ungarna som står och ropar, efter mamma förstår jag. Det gick att vara utan henne en hel natt men sen blev de oroliga. Ungarna har inte varit ensamma utan gått med de vuxna marsvin som gått i buren hela tiden. Tog fram mamman ur den andra buren och satte in henne till dem igen. Spenarna hade läkt under natten.


Det var ingen tvekan om att ungarna saknat sin mor. De sökte genast trygghet hos henne. Jag tänkte låta henne gå där ett par timmar och sen får hon flytta till den andra buren och ta en paus ett tag. Vill inte att hennes spenar ska gå helt förlorade. En hona jag hade med fem ungar för ett par år sedan blev ju av med sina spenar... Det var inte alls roligt. Men den här kullen är ännu värre, har aldrig haft en kull som diat så mycket som de i denna kull gör. Tror att det är bra att mamman försvinner under ett par timmar så att de inte är så fokuserade på henne. Läste en studie om detta för ett par år sedan också, att marsvinsungar som lämnas av sin mamma i perioder skall bli mer självständiga. Och nu har jag anledning att kolla om studien stämmer i detta fall. Tror att ungarna är hemskt osjälvständiga eftersom att de är på mamman så mycket. 


Av Johanna - 10 december 2007 00:25

Mitt PM är snart klart nu. Bara det att datorn börjar jävlas. Har fått blue screen två ggr nu. Och det går så snabbt så jag hinner inte läsa vad som står. En gång så startade också datorn om sig själv och så blev det en vit och en grön pil som låg och vibrerade brevid varandra. Stängde av datorn och satte på igen. Då fungerade skärmen ett tag. Sen knakade datorn till och sen började hela skärmen skaka - eller alltså det som är på skärmen. Skärminnehållet åkte fram och tillbaka. Såg rätt coolt ut. Stängde av datorn igen och lät den vila. Sen så satte jag på den och mailade genast mitt PM till mig själv så att jag kan fortsätta på det på en annan dator ifall att den här burken dör. Mitt it-häng sa först att det var hårddisken. Sen sade han grafikkortet - som sitter på moderkortet. Och det är ju moderkortet som datorn nyss har varit inlämnad för. * M O R R *  Kan dataaffärskillarna möjligtvis ha varit och pickat sönder mitt grafikkort också?

Av Johanna - 10 december 2007 00:18

dagens andra sojakorv?

Enkla matvanor dessa studiedagar. Serverades med fiberrikt korvbröd, extra stark ketchup och helt normal senap. Till efterrätt: En apelsin. 



mat

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards