Direktlänk till inlägg 13 mars 2008

mani

Av Johanna - 13 mars 2008 11:18

Har införskaffat mig en mani. Antar att jag behövde utöka mitt liv med en mening; man måste göra allt man kan för att rädda denna jord!!! Sen ett par veckor tillbaka så har jag förvandlats till en manisk sopsorterare. Det innebär att man diskar smörpaket, folieöverdrag, rycker plastbitar från mjölkpaketen - diskar mjölkpaketen! Soprumsbesöken drar ut på tiden. Soprum är spännande, igår t ex såg jag att någon slängt en ganska stor sten vilket fick mig att fundera på vart egentligen stenen skall vara om man vill slänga den. Man kan ju egentligen bara ställa den utanför i typ en buske, men den här stenen skulle tydligen slängas. Det är ju inte brännbart väl? Inte komposterbart...


Det är faktiskt rätt problematiskt att slänga grejer på rätt ställe. Jag kommer ihåg när jag var tonåring, i sopsorteringens begynnelse, så stod det på alla paket hur de skulle sorteras. Det gör det inte längre. Jag har förstått så mycket att något kan se väldigt glansigt ut men ändå vara kartong, inte metall t ex. Men en glansig chipspåse då? Vad är det? Flera gånger har jag stått och tittat på en sopa och inte förstått vad jag ska göra med den, frenetiskt läst all liten text om och om igen. Men häpp. Det jag inte vet vad jag ska göra med slänger jag i brännbart. Men är det så att det har blivit mycket mer brännbart än förut eller är det så att man under sopsorteringsvågen på 90-talet förväntade sig att alla skulle lära sig vad som var vad och föra det vidare till nästa generation?


Förut sorterade man också mjukplast kommer jag ihåg. Men det verkar inte gälla längre. Inte i mitt soprum i alla fall. Och nu får man också slänga komposterbart i plastpåsar! På 90-talet delade de ut papperspåsar för detta ändamål.

 
 
Ingen bild

Farsan i nya Volvon

13 mars 2008 17:58

Men Johanna då....

Släng skiten i "DEPONI". Läste på text-tv att självutplånande bärkassar inte fungerar.
Ta allt miljösnack med en nypa salt. Det gör väl inget att vi får medelhavsklimat. Väldshaven producerar 80 gigaton koldioxid mänskligheten bara 7 gigaton. Koldioxid är bra för dina blommor. Får vi varmare så slipper vi elda för att hålla värmen och inte får vi bättre miljö för att drivmedlet till våra fordon stiger i pris, det blir bara dyrare att skita ner. Om det nu är så j-vla illa varför förbjuder man då inte gräsklippare, snöslungor, EU-mopeder, EPA-traktorer, motortävlingar, charterresor, findlandfärjor, rymdresor, nyårsraketer m.m m.m Jag läste att "så här varm vinter har vi inte haft i Stockholm sedan 1969".. det kallar jag tidsperspektiv. Idag kostar en liter diesel över 13 spänn.....oj vilken ren luft vi fick.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 23 september 2009 10:43

Ja i natt kom ett gäng till. Vet inte riktigt vem som är mamma men det märks nog inom kort. Det känns lite bekymmersamt nu. Tänk om de andra två också har bebisar i magen? Då kommer jag ha ca 40 möss inom kort. Mushannarna ska tydligen inte gå att sä...

Av Johanna - 21 september 2009 10:02

Måndag. Jaja. Vi lämnar det. Går vidare. Lite bakåt i tiden. Hälsade på Västerås i lördags. Det var kulturnatt och Jonas kompisar ställde upp med två filmer i två filmtävlingar. Det var väldigt kul att se deras filmer varav Jonas hade huvudrollen i d...

Av Johanna - 17 september 2009 10:36

Jag undrar om jag har börjat med en ny rutin... Två mornar i rad har jag gått upp 7 för att tvätta. Tvättstugan är alltid ledig då har jag märkt så man kan gå ner och bara tvätta en maskin. Det är lagom med en maskin för det är precis vad som får pla...

Av Johanna - 15 september 2009 07:59


Sömnpillerkursen fortsätter... jag förstår inte hur det kan vara beviljat att man får studiebidrag för det här faktiskt. Igår var det en så konstig dag i skolan så jag vet faktiskt inte ens om det går och beskriva. Vi skulle handleda varanrdra via te...

Av Johanna - 4 september 2009 10:04

Då var det dags att skriva ett inlägg igen. Har haft lite svårt att hålla igång bloggen. Nu har skolan dragit igång igen och vi har en kurs i utvärdering innan praktiken börjar v. 40. Jag älskar att utvärdera och utvärderar det mesta som sker i mitt ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards