Alla inlägg den 13 mars 2008

Av Johanna - 13 mars 2008 23:25

Hela den här dagen har handlat om sopor. Jag har bloggat om sopor, samtalat om sopor - och dessutom fått flera sms rörandes sopor. Smsen var riktigt spännande. Så nu avslutar jag dagen med ett sopigt nonsens blogginlägg. 


Så, snart helg. Jag har stora förväntningar på den här helgen. Och jag lägger alla mina kort på en dag: lördag. Då kommer jag satsa allt. Startar dagen med marsvinsutställning. Sen hem till Em och titta på sångtävling. Jag har inte fixat några stesolid så jag vet inte om jag kommer klara av att se Nordmans bidrag - en fjärde gång? Vinner han, som jag vill, så får man ju se det där bidraget fem gånger! Nåja, jag hade i a f tänkt vara pigg efteråt. Sugen på utgång. 

Av Johanna - 13 mars 2008 11:18

Har införskaffat mig en mani. Antar att jag behövde utöka mitt liv med en mening; man måste göra allt man kan för att rädda denna jord!!! Sen ett par veckor tillbaka så har jag förvandlats till en manisk sopsorterare. Det innebär att man diskar smörpaket, folieöverdrag, rycker plastbitar från mjölkpaketen - diskar mjölkpaketen! Soprumsbesöken drar ut på tiden. Soprum är spännande, igår t ex såg jag att någon slängt en ganska stor sten vilket fick mig att fundera på vart egentligen stenen skall vara om man vill slänga den. Man kan ju egentligen bara ställa den utanför i typ en buske, men den här stenen skulle tydligen slängas. Det är ju inte brännbart väl? Inte komposterbart...


Det är faktiskt rätt problematiskt att slänga grejer på rätt ställe. Jag kommer ihåg när jag var tonåring, i sopsorteringens begynnelse, så stod det på alla paket hur de skulle sorteras. Det gör det inte längre. Jag har förstått så mycket att något kan se väldigt glansigt ut men ändå vara kartong, inte metall t ex. Men en glansig chipspåse då? Vad är det? Flera gånger har jag stått och tittat på en sopa och inte förstått vad jag ska göra med den, frenetiskt läst all liten text om och om igen. Men häpp. Det jag inte vet vad jag ska göra med slänger jag i brännbart. Men är det så att det har blivit mycket mer brännbart än förut eller är det så att man under sopsorteringsvågen på 90-talet förväntade sig att alla skulle lära sig vad som var vad och föra det vidare till nästa generation?


Förut sorterade man också mjukplast kommer jag ihåg. Men det verkar inte gälla längre. Inte i mitt soprum i alla fall. Och nu får man också slänga komposterbart i plastpåsar! På 90-talet delade de ut papperspåsar för detta ändamål.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards