Direktlänk till inlägg 10 december 2007

blodsugare

Av Johanna - 10 december 2007 10:53

Igår när jag skulle mata marsvinen ser jag att en av marsvinsungarna är alldeles blodig över hela kroppen. Stirrade stort in i buren, tänkte att nu har ngn av de vuxna varit riktigt dum. Har varit med om en hanne som försökte börja äta på marsvinsbarnen när de var små nämligen. Sen ser jag en till blodig kulting. Tar ut de blodiga ungarna och kommer fram till att de inte har några sår, blodet måste alltså komma från någon annan. Tar då ut mamman... uuuuuuh :(


Hennes spenar är alldeles sönderdiade. Hon har inget skinn kvar på dem och det rinner blod från dem. Jag tog och lindade in henne i en handduk och satte mig och tvättade spenarna. De har liksom ingen hud kvar... Jag tänkte igenom vad jag hade för alternativ. Ta bort henne från ungarna var min första instinkt. För mig är det viktigast att mamman mår bra. Sen kom jag på att jag kunde sätta plåster över spenarna så att ungarna inte skulle kunna komma åt dem. 

 

Plåsterna fungerade inte alls. Hon försökte direkt kraffsa av sig dem vilket resulterade att baktassarna blv fastklistrade i plåsterna och hon hade grymma problem att ta sig fram. Av med plåsterna som på en kort stund blivit nerblodade. Hon fick därefter hoppa in till en annan bur med en av ungarna. Tänkte att det nog inte är bra att ta bort henne helt från ungarna och om hon bara har en unge att ta hand om så får spenarna antagligen vila lite.


När mamman försvann så började de direkt söka sig till den andra maten. Mumsade morötter, havre och hö. Så det verkade som att det var frid och fröjd. Men imorse vaknade jag av vilda skrik. Som brandalarmsljudet de kan göra fast mycket värre. Som den värsta väckarklocka. Det är en av ungarna som står och ropar, efter mamma förstår jag. Det gick att vara utan henne en hel natt men sen blev de oroliga. Ungarna har inte varit ensamma utan gått med de vuxna marsvin som gått i buren hela tiden. Tog fram mamman ur den andra buren och satte in henne till dem igen. Spenarna hade läkt under natten.


Det var ingen tvekan om att ungarna saknat sin mor. De sökte genast trygghet hos henne. Jag tänkte låta henne gå där ett par timmar och sen får hon flytta till den andra buren och ta en paus ett tag. Vill inte att hennes spenar ska gå helt förlorade. En hona jag hade med fem ungar för ett par år sedan blev ju av med sina spenar... Det var inte alls roligt. Men den här kullen är ännu värre, har aldrig haft en kull som diat så mycket som de i denna kull gör. Tror att det är bra att mamman försvinner under ett par timmar så att de inte är så fokuserade på henne. Läste en studie om detta för ett par år sedan också, att marsvinsungar som lämnas av sin mamma i perioder skall bli mer självständiga. Och nu har jag anledning att kolla om studien stämmer i detta fall. Tror att ungarna är hemskt osjälvständiga eftersom att de är på mamman så mycket. 


 
 
Sophie

Sophie

10 december 2007 20:43

Men oj... :/ Stackars lilla mamman. Hur gamla är ungarna nu då? Jag har aldrig varit med om liknande, vilken supermorsa som inte säger ifrån när ungarna vill dia fastän tuttarna blöder... :/

http://www.luneas.bloggagratis.se

 
Johanna

Johanna

10 december 2007 21:09

De är 14 dagar nu. Verkligen supersynd om mamsingen.

http://beatniks.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 23 september 2009 10:43

Ja i natt kom ett gäng till. Vet inte riktigt vem som är mamma men det märks nog inom kort. Det känns lite bekymmersamt nu. Tänk om de andra två också har bebisar i magen? Då kommer jag ha ca 40 möss inom kort. Mushannarna ska tydligen inte gå att sä...

Av Johanna - 21 september 2009 10:02

Måndag. Jaja. Vi lämnar det. Går vidare. Lite bakåt i tiden. Hälsade på Västerås i lördags. Det var kulturnatt och Jonas kompisar ställde upp med två filmer i två filmtävlingar. Det var väldigt kul att se deras filmer varav Jonas hade huvudrollen i d...

Av Johanna - 17 september 2009 10:36

Jag undrar om jag har börjat med en ny rutin... Två mornar i rad har jag gått upp 7 för att tvätta. Tvättstugan är alltid ledig då har jag märkt så man kan gå ner och bara tvätta en maskin. Det är lagom med en maskin för det är precis vad som får pla...

Av Johanna - 15 september 2009 07:59


Sömnpillerkursen fortsätter... jag förstår inte hur det kan vara beviljat att man får studiebidrag för det här faktiskt. Igår var det en så konstig dag i skolan så jag vet faktiskt inte ens om det går och beskriva. Vi skulle handleda varanrdra via te...

Av Johanna - 4 september 2009 10:04

Då var det dags att skriva ett inlägg igen. Har haft lite svårt att hålla igång bloggen. Nu har skolan dragit igång igen och vi har en kurs i utvärdering innan praktiken börjar v. 40. Jag älskar att utvärdera och utvärderar det mesta som sker i mitt ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards